Aventura Atlántica 2020: primera entrega de Este a Oeste

15 mayo 2020 Actividades y Eventos

Compartimos con vosotros la aventura vivida por nuestros socios, Anthony Ball, Jordi Ponjoan, Robert Ponjoan y Arnau Burgos, acompañados por George Ball, Waldo Garrido, Albert Mir, Alba Bou y Tomasso Vespa en su aventura a bordo del Six Jaguar por el Atlántico y el mar Caribe.

El relato está dividido en 3 partes: la ida, la estancia en el Caribe y la vuelta.

A continuación, disfrutad de la primera parte: Barcelona-Antigua

11/01/2020

Això ja ha començat! El que un dia era una idea llunyana i més propera a la fantasia que a la realitat, ja esta passant. Creuem l’Atlàntic. I a més ho fem amb un Swan 65 Sparkman and Stephens de l’any 1979, el Six Jaguar.

Il·lustració 1: Six Jaguar a punt per sortir
Il·lustració 1: Six Jaguar a punt per sorti

Ara mateix som al sud de Tenerife, en el meu temps de stand by dins del ritme de guàrdies. Aquest és el primer moment de calma que he trobat per començar a deixar escrita aquesta experiència.

Barcelona

El dia 3 de Gener sortíem del port de Barcelona. Teníem molt bona previsió meteorològica i així va ser, mar plana però amb poc vent. La baixada a Gibraltar va ser molt a motor. Vàrem aprofitar per començar a presentar maniobres i així anar acostumant a la tripulació al barco. El tram Barcelona-Gibraltar és un entrenament fantàstic ja que surts amb poca pressió pel fet que tota la ruta és costejant i son només 600NM. Temps per organitzar i posar a prova les guàrdies, maniobres, adaptació de la tripulació i del mateix barco en condicions favorables i així arribar ben preparats per quan ens trobem en aigües de l’Atlàntic.

Tripulació:

• Jordi Ponjoan (Capità)
  • Waldo Garrido (Mariner)
  • Albert Mir (Mariner)
  • Alba Bou
  • Tomasso Vespa
  • George Ball

Més endavant s’afegirà Tony Ball (Armador) pel tram Canàries-Carib.

Anem amb major i gènova enrotllable, amb possibilitat de trincar-lo amb un tangó per fer orelles de burro. També portem asimètric, trinqueta, tormentín i major de capa. Amb vents portants (com esperem que sigui tota la travessa) fixarem la major amb una retinguda.

Gibraltar

A l’estret de Gibraltar les coses es van començar a posar interessants. Teníem fins a 25 knt de Levante amb onada que ens permetia fer uns 8 knts. Tot i que en aquest tram rebíem 1.5knts de cara. Anàvem només amb gènova i motor, és un tram delicat on es travessa un TSS (Traffic Separation Scheme) i volia tenir una maniobra ràpida per si havia d’esquivar algun mercant ja que en aquests trams ells tenen prioritat de pas i un veler ha de travessar amb un COG (Course over ground) perpendicular al TSS. Just passant pel sud de Tarifa vem pescar 2 Tonyines, serien d’uns 3-4 kg, i ens van anar molt bé per a fer un ceviche!

Il·lustració 2: Tomasso i Waldo preparant un ceviche de Tonyina

La sortida de l’estret la vam fer acompanyats d’una dotzena de Caps d’olla o Calderones, uns mamífers molt similars als dofins però d’uns 3,5m de llargada i amb un cap arrodonit i blanc. Ens seguien surfejant les onades que ja començaven a semblar pròpies d’un oceà.

La ruta estava bastant clara, el parte era 40-60 NNE de 7 a 10 knts al inici i pujant a 20 knts a l’alçada d’Essaouira. Així va ser,  el dia 08/01/2020 ens entraven aquests 20 knts amb onades de 3m, condicions molt esperades ja que fins ara tot havia estat poc vent i molt motor.

Canàries

Vam parar a Tenerife, tot i que va ser una parada de 24h. Just per posar dièsel, oli, menjar i aigua i recollir a en Tony que s’afegiria en aquest punt per a creuar amb nosaltres.

Il·lustració 3: Six Jaguar amarrat a marina Santa Cruz (Tenerife)

La sortida de Canàries va ser una mica precipitada ja que per motius professionals de l’armador havíem d’arribar el més aviat possible al Carib. De totes maneres, jo recomano una parada mínima de 2 dies per recuperar bé forces i iniciar la travessa en plenes facultats.

Il·lustració 4: Revisant el pal abans de iniciar la travessa Atlàntica

La ruta prevista per travessar l’Atlàntic seria una entre la Middle route i la Southern route. Aquestes venen definides al Imray North Atlantic Ocean passage Chart. De totes maneres, la sortida de les Canàries va ser amb rumb S per aprofitar la pressió generada entre Tenerife i Las Palmas.

Resum del tram Barcelona – Canàries

Sortida 03/01/2020 arribada 10/01/2020

1268 NM a una velocitat mitja de 7.25knt i una màxima de 12.6knt

Atlàntic

12/01/2020

Naveguem amb un 150 TWD (True Wind Direction) amb dos rissos a la major i gènova. El barco navega molt bé,  sobretot quan la pressió és alta i permet surfejar bé l’onada. En aquest moment el barco entra en un ritme on l’onada primer puja l’aleta d’estribor i en l’avenç de l’onada a través del barco baixa i s’eleva l’amura de babor. És espectacular el soroll i la quantitat d’aigua que desplaça el barco en acabar la surfejada. Les amures queden envoltades d’una gran quantitat d’escuma creada al trencar l’aigua. Impressiona sobretot a la nit quan queda tot il·luminat pel verd i vermell de les llums de navegació.

Ja estic totalment acostumat al moviment, t’adaptes a la vida abord. Aprofites el moviment creat per l’onada per fer passos i sempre atent a parar el cop amb els braços. Tot i aquest moviment en Waldo ens cuina molt bons dinars. Em te impressionat en com pot treballar en aquestes condicions, jo només podria fer un entrepà!

Començo a estar més relaxat, la tripulació està ben coordinada i tots coneixem bé el barco. L’entreno BCN-Tenerife està donant els seus fruits. Les guàrdies funcionen molt bé. Son de 3 hores i de dos persones i anem fent canvi cada 1,5 hores de manera que entres la guàrdia amb una persona i surts amb una altra. Amb condicions dures afegim que a la sortida de la guàrdia ens quedem 1.5 hores en stand-by al saló del barco per així poder ser 3 ràpidament a coberta si fos necessari.

Les maniobres ja surten perfectes. Hem anat perfeccionant la tècnica de fer els rissos i utilitzem bé els lazy jacks per recollir la vela. També procurem anar caçant els rissos d’un en un per tal d’assegurar una bona tensió al pujámen.

Les retingudes també les tenim ben controlades. Molt importants per estabilitzar la major i conseqüentment el barco reduint el desgast i alhora donant seguretat per poder obrir bé el rumb i baixar de popa rodona. La retinguda ens aguantaria el cop en una potencial trabujada involuntària, que navegant de nit amb onada gran de popa i sumant el cansament dels tripulants és una possibilitat que s’ha de tenir en compte. La solució que hem trobat és deixar un cap (de la mida de la botavara) amarrat al punt d’escota i hi hem posat un tilaska (tipus de mosquetó) a la punta per així poder fer el canvi ràpid a les trabujades. Des d’aquest tilaska hi connectem un cap que va fins la cornamusa de proa i la tornem fins a un winch proper al cockpit. D’aquesta manera si necessitem trabujar o trimar podem fer-ho tot des del cockpit. És important tenir-ho en compte ja que en navegació nocturna i  amb sistema de guàrdies on tens poques mans s’ha de simplificar la maniobra el màxim possible.

També és important fixar el tangó que s’emporta el gènova al costat contrari de la major. Aquest el trincàvem amb la drissa i dos contres, el aftguy i el foreguy.

Il·lustració 5: Navegant amb orelles de burro

13/01/2020

Portem des del migdia a motor, la pressió ha caigut abans del que estava previst. Tot i així segueixo amb el mateix pla, baixar fins al Tròpic de Càncer per així agafar els elisis ben establerts. En principi, el vespre del 15/01 hauríem de trobar aquesta pressió. Fins llavors el pla és navegar a motor fins arribar al waypoint 23o00´N 23o30´W. Seran unes 400NM però tenim una autonomia de unes 1000NM a un règim de 1500rpm i a partir d’aquest waypoint els alisis ens haurien d’acompanyar fins al carib.

Anar a motor es molest pel soroll, però la veritat és que descanso molt bé ja que no cal tenir una persona en stand-by i jo dormo més tranquil perquè no he d’estar pendent dels roles, canvis de rumb i maniobres.

14/01/2020

Estem entrant en la part difícil, navegació oceànica. Periòdicament em descarrego un GRIB (General Regularly-distributed Information in Binary form) que bàsicament ve a ser un parte meteorològic que et pots descarregar amb diferents resolucions i intervals horaris segons la capacitat de descàrrega desitjada.  Aquests prediuen fins a 12 dies, però son fiables els primers 5 o 6 dies, llavors la precisió baixa molt. Al barco portem sistema Inmarsat per poder tenir connexió telefònica, sms i internet. Hem de vigilar la descàrrega ja que tot i tenir una tarifa acordada cada MB surt car. Utilitzem el software Squid que permet un molt bon control de la descàrrega i te una versió gratuïta. En un futur miraria la opció de connexió satèl·lit Iridium Go ja que te un format molt simple i és una opció molt econòmica.

Seguim a motor, ho fem així perquè necessitem velocitat per estabilitzar el barco. És important no només per la nostra comoditat, sinó també per la jarcia que pateix molt quan anem amb tant poca pressió de vent. Això és degut a que l’onada encara esta present i sacseja tot el barco.

Navegar amb rumb S fins el Tròpic de Càncer és la ruta tradicional, iniciada per Cristòfol Colom i seguida per molts navegants fins a dia d’avui. Els anglesos feien servir l’expressió sail south until the butter melts i així és,  cada dia és més càlid i sortim a fer guàrdies amb menys capes de roba.

15/01/2020

Ahir va ser un dia espectacular. Sol i vent suau de 12-15knts que ens va permetre fer volar l’asimètric. Fèiem 8 knts de velocitat. Molt bon ritme, tot i que no podíem navegar de popa rodona (rumb directe) i havíem de navegar més orsats. Seguim navegant cap al Tròpic per trobar pressió. Ens espera un dia a motor (en principi) però hem de ser conservadors ja que queda molt Atlàntic i no sabem que passarà més endavant.

Il·lustració 6: Navegant amb asimètric cap al Tròpic de Càncer

El cansament es va acumulant. Aquests dies la navegació és més complexa ja que he de decidir en quin moment modificar el rumb i deixar de navegar cap al S per posar rumb al Carib. Per poder descansar i ser present en totes les maniobres, les he de preveure amb temps i fer-les sempre durant la meva guàrdia. El mètode que faig servir és anar situant waypoints al plotter perquè la tripulació els pugui anar seguint durant les seves guàrdies.

16/01/2020

Seguim a bon ritme, al migdia hem posat un altre cop l’asimètric i volàvem al 150 TWD. Fent puntes de fins a 10 kts amb només 15 knts de real. Sembla que ja hem trobat els alisis establerts. Tot i així tinc la intenció de seguir baixant fins al N 18o00’ però ara fent un 230o de manera que ja anem guanyant W.

Avui hem allargat l’asimètric fins les 00:00, una mica arriscat ja que hem arriat de nit però ho podem fer ja que podem il·luminar prou bé la coberta. Ha sortit bé i després hem fet orelles de burro. D’aquesta manera hem baixat 1 knt de mitja però ara podem navegar a un 160 TWD i així ens permet anar guanyant més Sud.

Il·lustració 7: Vespre navegant amb asimètric

17/01/2020

Portem dos dies molt bons. Onada llarga de uns 10 segons de període, sol i vent de entre 15 i 18 kts. Condicions perfectes!

Durant el dia hem navegat amb l’asimètric, però avui hem passat a configuració de major i gènova en orelles de burro abans de la posta de sol perquè teníem pressió. Realment és molt més segura i ens permet navegar a aquest 160 – 170 TWD fent una popa bastant bona.

Aquests dos primers dies amb asimètric ens han fet fer més stand-by i per tant hem acumulat el cansament. Per evitar-ho sempre que es pugui posarem gènova atangonat (orelles de burro). De fet serà així casi tota la travessa ja que el vent rola posant-se de l’Oest a mida que avancem.

La norma seria:

• < 12 kts major i asimètric fent un 150-160 TWD
  • >= 12 kts major i gènova (orelles de burro) fent un 160-170 TWD

Estic notant que el desgast del material serà una cosa a tenir molt en compte. De moment hem reparat una escota i el cap d’amura de l’asimètric. És important també considerar el desgast a les drises i modificar-ne el trimatge si fa dies que la vela no es toca.

Il·lustració 8: Waldo, Alba, George i Jordi trimant el Six Jaguar amb major i asimètric

18/01/2020

Molt bon dia avui, hem seguit amb orelles de burro fent una mitja de 8 knts. A més anem a bon rumb, 240o ja que s’han establert els 70o que esperàvem. Aquesta matinada hem tingut alguna punta de 25 kts. El barco va forçat i pateix. A partir d’ara, si hi ha el més mínim indici de superar els 18 kts entraré en el costum de posar 2 rissos abans de la posta de sol.

La nota més bona del dia ha estat la pesca d’un Mahi-mahi (també anomenat Dorado). Coses com aquestes ajuden a pujar la moral i fer els dies més entretinguts. Ja comencem a notar la falta de terra. És cert que vam sortir el dia 11 de Tenerife però realment portem des del dia 3 a l’aigua ja que a Tenerife només van ser 24h de parada. Per tot això el resultat és que naveguem directament de Canàries al Carib però si ho repeteixo segur que estaré més temps a Canàries i pararé a Cabo Verde. Et desvies molt poc ja que en general s’ha de navegar molt cap al S per trobar els alisis. És una parada que segur que val molt la pena.

El Six Jaguar és un barco molt confortable. Tenim potabilitzadora i així anem fent aigua que ens permet dutxar-nos pràcticament a diari. Tot i així és molt temps en un espai reduït.

19/01/2020

Com estava previst avui hem tingut una bona encalmada. Tota la nit a motor i pel mati l’onada ja va calmar molt. Al migdia el mar estava tant encalmat que hem decidit fer un bany! Bastant impressionant saltar on hi ha 5000m de profunditat. L’aigua esta a 23oC i ha estat molt agradable.

Ha sigut un dia molt bo,  tots ens hem pogut relaxar i agafar forces. A més, sobre les 18:00 hem pescat una tonyina d’uns 10 kg! Ha lluitat molt però al final l’hem tret! L’hem desbudellat ràpidament i l’hem penjat per la popa. En principi d’aquesta manera t’assegures que la carn no agafi els anisaquis ja que es troben als intestins.

Il·lustració 9: Waldo i Jordi després de pescar la tonyina

20/01/2020

Han entrat uns 20 knts del 20o, no és un vent massa habitual però ja estava ben predit al GRIB. Hem pujat la trinqueta (la vàrem deixar apunt abans de la posta del sol) i anem amb 2 rissos a la major. El vent ha vingut amb pluja però segueix fent calor i per tant hi ha molta humitat. A l’anar baixant el vent hem posat el gènova i amb les tres veles anàvem a molt bon ritme!

Il·lustració 10: Navegant de través amb major, trinqueta i gènova

23/01/2020

Les nits comencen a ser pesades. Cau el vent a 10 knts però seguim tenint onada. Això fa que amb orelles de burro l’onada desventa les veles i aquestes al tornar a inflar-se sacsegen la jarcia violentament. A baix als camarots, sobretot als més propers al pal es sent com cruixeixen les unions amb els obencs i la junta de la botavara amb el pal. Són condicions dures pel Six Jaguar i suposarà un bon desgast. La llista de reparacions es va incrementant; costura del sable, politja del ris a la vela, la connexió botavara-contra comença a tenir massa joc… Tot això és degut a aquest flameig violent, però tampoc hi podem fer molt més. Durant el dia amb l’asimètric es va millor però per les nits toca patir. Si això segueix així em plantejaré fer nits amb motor però vull ser conservador ja que el 25/01 sembla que tornarem a tenir encalmada.

24/01/2020

Avui l’onada ja ha anat baixant molt. El mar està molt pla i ho agraïm molt. Nosaltres i el barco. Ara comencem a patir pel vent. Hem navegat tot el dia amb asimètric però ben just. Estem a unes 600NM d’Antigua i calculem tenir unes 300NM d’autonomia de motor. El meu pla inicial era fer motor a les nits per evitar el càstig a la jarcia però els partes indiquen que tant el 25 com el 26 seran de calma. El nou pla serà navegar nit i dia amb asimètric, afegim un punt de risc però no ens podem permetre el luxe de no aprofitar els 10 knts que tenim.

El risc a que faig menció és per la possibilitat de que ens agafi un squall que seria un increment sobtat del vent amb duració de uns 10-15 minuts sovint acompanyat de pluja. És habitual trobar aquests fenòmens durant aquesta època de l’any als Tròpics.

Il·lustració 11: Squall en un dia de calma

25/01/2020

Avui hem tornat a lluitar per aprofitar les brises al màxim. Asimètric durant el dia i hem acabat posant motor per la nit. Segons els últims càlculs d’autonomia ens quedarien unes 80 hores de motor que correspondrien a unes 500 NM i son aquestes les que ens queden per arribar a Antigua. Anem bé però bastant justos.

La bona noticia és el bon ambient que hi ha al barco. Aquests dies de calma aprofitem per reunir-nos tots a fer una cervesa durant la posta de sol. Sens dubte el millor moment del dia, Beer o’clock. La temperatura ja és la pròpia dels Tròpics, ens amaguem del sol durant el dia i les nits son molt agradables.

Il·lustració 12: Fent una cervesa amb la última llum

27/01/2020

Això ja ho tenim! Queden 185 NM per Antigua. Sembla que demà entrarà algo de vent i podrem navegar les últimes milles. Avui hem tornat a fer un bany, l’aigua esta a 28oC.

28/01/2020

Dia perfecte per concloure un Atlàntic. Sol i pràcticament tot el dia amb 10 kts amb un 110 TWA, molt còmode! Ja preparant l’arribada naveguem lents per arribar a  Antigua a primera hora del dia. Aquesta nit ja comencem a veure la contaminació lumínica d’Antigua a proa i de Guadalupe per la amura de babor.

Ha estat un viatge inoblidable, amb moments durs però hem fet molt bon equip. Balanç molt positiu.

Resum del tram Canàries – Antigua

Sortida 11/01/2020 arribada 28/01/2020

2921 NM a una velocitat mitja de 7.3knt i una màxima de 12.71knt

Pronto publicaremos la segunda entrega: Aventura caribeña!